Zrównoważony rozwój w ekosystemie Mercedes-Benz – zobacz wystawę w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon

•       Zrównoważony rozwój w całym łańcuchu wartości stanowi podstawę strategii Mercedes-Benz na najbliższe lata – Ambition 2039

•       Producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu z sukcesem od dekad prowadzi zrównoważoną transformację dzięki wdrażaniu przyjaznych środowisku innowacji, od materiałów z odzysku po wydajne napędy

•       Drogę oraz przyszły kierunek rozwoju Mercedes-Benz ilustruje specjalna wystawa, którą można oglądać w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie

•       Cogiteon to unikalne miejsce stworzone z myślą o edukacji przez zabawę i angażowanie się eksperymenty naukowe oraz projekty badawcze i społeczne; Mercedes-Benz Polska wspiera Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon jako partner technologiczny

Zrównoważony rozwój wyznacza dla Mercedes-Benz kierunek na przyszłość – i dotyczy to całego łańcucha wartości. Z myślą o napędzaniu zrównoważonej transformacji producent koncentruje się na sześciu strategicznych obszarach: dekarbonizacji, wykorzystaniu zasobów i gospodarce o obiegu zamkniętym, prawach człowieka, bezpieczeństwie w ruchu drogowym, zaufaniu do innowacji oraz czynniku społecznym. Ta postawa towarzyszy firmie od dekad, a jej rozwój oraz cele aktualnej transformacji doskonale ilustruje specjalna wystawa w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon. To unikalna placówka, której misją jest edukacja dzieci i dorosłych przez zabawę, eksperymenty naukowe oraz specjalne projekty. Partnerem technologicznym Cogiteonu jest Mercedes-Benz Polska.

Mercedes-Benz reprezentuje holistyczne rozumienie zrównoważonego rozwoju, które obejmuje aspekty ekologiczne, społeczne oraz ekonomiczne. Producent luksusowych aut dąży do coraz większego oddzielenia zużycia zasobów od wzrostu produkcji. Skupia się tu na efektywnym wykorzystaniu zasobów i coraz szczelniejszym domykaniu obiegu. Jednocześnie osadza aspekty zrównoważonego rozwoju w swoich codziennych praktykach biznesowych: od redukcji emisji CO2 i zwiększenia udziału materiałów pochodzących z recyklingu w samochodach przez bezpieczeństwo na drodze, poszanowanie praw człowieka oraz budowanie zaufania do cyfryzacji po społecznie odpowiedzialną transformację firmy. W swojej strategii bazuje na zróżnicowanej palecie napędów, odpowiadającej preferencjom klientów i tempu elektryfikacji w różnych regionach świata. Poza kompleksową gamą modeli całkowicie elektrycznych oferuje tzw. miękkie hybrydy, które bazują na silniku spalinowym, ale dzięki elektryfikacji zapewniają znaczący wzrost efektywności, a także hybrydy plug-in o dużym zasięgu w trybie elektrycznym, które podczas codziennych podróży można użytkować jak samochód w pełni zasilany prądem.

Mercedes-Benz prowadzi systematyczną dekarbonizację łańcucha dostaw, m.in. poprzez zwiększenie udziału wykorzystania stali i aluminium o niskiej emisji CO2 oraz materiałów pochodzących z recyklingu. Już od stycznia 2022 r. wszystkie własne fabryki Mercedes-Benz na całym świecie są zasilane energią z odnawialnych źródeł. Pionierskim zakładem była tu fabryka Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze, która całkowicie rezygnuje z energii pozyskiwanej z paliw kopalnych. Jednocześnie zmniejsza się ilość odpadów, zużytej energii i zasobów wykorzystywanych w fabrykach. W 2024 r. w europejskich zakładach Mercedes-Benz ilość odpadów do utylizacji zmniejszono do 250 g na samochód.

Realizację koncepcji domykania obiegu demonstruje nowo otwarty zakład recyklingu akumulatorów w Kuppenheim, pierwszy tego typu w Europie, który odzyskuje ponad 96% materiałów. W ten sposób cenne surowce, takie jak lit, nikiel i kobalt, można powtórnie wykorzystać do produkcji nowych akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-Benz.

Strategię Mercedes-Benz na najbliższe lata definiuje Ambition 2039: do 2039 r. cała flota nowych pojazdów ma być neutralna pod względem emisji CO₂ netto na wszystkich etapach łańcucha wartości i w całym cyklu życia. Kluczową rolę odgrywa tu elektryfikacja samochodów. Do ważnych dźwigni należą też: wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu, wdrażanie odnawialnych źródeł energii w procesach produkcyjnych i włączanie odnawialnych źródeł energii do ładowania pojazdów. Umożliwia to zielone ładowanie w ramach usługi MB.CHARGE Public, która w Europie obejmuje blisko milion punktów. Na czym to polega? Mercedes-Benz gwarantuje, jeśli że energia pobrana na danej stacji ładowania w ramach MB.CHARGE Public nie pochodzi ze źródeł odnawialnych, to do sieci trafi równoważna ilość takiej energii.

Zupełnie nowy CLA: przełom w dziedzinie efektywności

Ambasadorem transformacji Mercedes-Benz w kierunku zrównoważonego rozwoju jest zupełnie nowa generacja modelu CLA; to najefektywniejszy seryjny Mercedes w historii nie tylko pod względem zużycia energii – jego ślad węglowy w całym łańcuchu wartości jest o około 40% mniejszy niż poprzednika.

Tymczasem trwają już testy drogowe nowej generacji akumulatorów półprzewodnikowych (ze stałym elektrolitem), które mają szansę zapewnić większy zasięg przy tych samych rozmiarach i masie baterii.

Zrównoważenie jako oś rozwoju Mercedes-Benz – wczoraj, dziś i jutro

Poszanowanie dla zasobów i środowiska towarzyszy Mercedes-Benz od dekad, choćby przez wdrażanie mniej energochłonnej produkcji, przyjaźniejszych środowisku materiałów oraz wydajniejszych napędów, w tym postępującej elektryfikacji. W dziejach producenta luksusowych aut, jako najstarszego wytwórcy samochodów na świecie i niestrudzonego pioniera, jak w soczewce widać całą historię rozwoju motoryzacji, a kolejne innowacje firmy spod znaku gwiazdy torują drogę dla całej branży. Teraz tę historię i kierunki rozwoju na przyszłość można prześledzić na specjalnej wystawie  zorganizowanej w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie. Przypomina ona o technologicznych kamieniach milowych Mercedesa, które ukształtowały współczesny obraz samochodu, oraz o rozwiązaniach, które już dziś przybliżają zrównoważoną mobilność jutra. W przystępny sposób tłumaczy, dlaczego transformacja mobilności koncentruje się na napędzie elektrycznym i jak nowe technologie wpływają na nasze bezpieczeństwo, wygodę oraz efektywność pojazdów. Każdy, kto odwiedzi wystawę, może skorzystać z aplikacji Pocztówka i przesłać do swoich kanałów w mediach społecznościowych personalizowaną wirtualną pamiątkę.

Mercedes-Benz Polska wspiera Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon w roli partnera technologicznego. Ta innowacyjna placówka edukacyjna zachęca do zgłębiania otaczającej rzeczywistości z wykorzystaniem naukowej analizy zjawisk poprzez zabawę, pobudzanie kreatywności oraz inspirujące eksperymenty – a wszystko pod hasłem przewodnim „Odkryj to!”.

Wystawa znajduje się w niebiletowanej sekcji w holu obiektu. Aby się z nią zapoznać, wystarczy 15-20 minut.

Dodatkowe informacje na temat oferty Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon można znaleźć na stronie internetowej https://www.cogiteon.pl/. Centrum mieści się przy ul Stefana Steca 1 w Krakowie i jest czynne od 1 lipca od wtorku do niedzieli 9:00-18:00.

Podobne wpisy