Kompleksowy rozwój: Audi A6 Avant jako idealny towarzysz podróży
- Komfortowa jazda i dynamiczne prowadzenie w doskonałej harmonii
- Testy oparte na wieloletnim doświadczeniu i szczegółowej analizie danych
- Harmonijne współdziałanie napędu i układu jezdnego dla typowego doświadczenia jazdy Audi
Ingolstadt/Neckarsulm, 9 kwietnia 2025 – Nowe Audi A6 Avant to synonim podróżowania autem klasy biznes. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś, technologia MHEV plus i inne rozwiązania zapewniają komfortową jazdę i dynamiczne prowadzenie. Inżynierowie pokonują niezliczone kilometry testowe, zbierając subiektywne wrażenia, które następnie są zestawiane z obiektywnymi kryteriami oceny. Rezultat: perfekcyjnie skalibrowany i zrównoważony układ jezdny.
Gdy prowadzisz A6 Avant, poczujesz od razu, że to prawdziwe Audi. Dzięki wyjątkowo komfortowej jeździe, zalety pojazdu są szczególnie widoczne podczas dłuższych podróży. A6 Avant ucieleśnia doświadczenie klasy biznes jak żaden inny model. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i skrętna tylna oś w odmianach z napędem quattro mają tutaj kluczowe znaczenie, znacząco poprawiając zwrotność przy niskich prędkościach oraz zauważalnie zwiększając precyzję i stabilność przy wysokich prędkościach. Standardowe zawieszenie i zawieszenie sportowe – oba ze sprężynami stalowymi – oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zestrojono na nowo. Szczególnie to ostatnie pozwala kierowcy doświadczyć szerokiego zakresu możliwości pomiędzy trybami Audi drive select: komfortowym, zrównoważonym i dynamicznym.
„W A6 Avant skoncentrowaliśmy się na połączeniu bardzo płynnej, komfortowej jazdy ze sportowym prowadzeniem”, mówi Peter Knauer, odpowiedzialny za rozwój charakterystyki zawieszenia w Audi. „Niezależnie od tego, czy jedziemy długimi odcinkami autostrad, czy krętymi drogami, po równych nawierzchniach czy wybojach, w korkach czy podczas wyprzedzania: A6 Avant zapewnia pierwszorzędne wrażenia z jazdy w każdej sytuacji,”, dodaje Knauer.
Rezultatem jest doskonałe połączenie cech jazdy typowych dla Audi: precyzyjne, kontrolowane i dobrze wyważone. To DNA można odczuć w każdym samochodzie marki, ale konfiguracja różni się w poszczególnych modelach, w zależności od ich koncepcji. „Po określeniu podstawowej konfiguracji modelu w fazie koncepcyjnej, każdy zespół dopracowuje poszczególne elementy, takie jak system ESC, dostrojenie amortyzatorów i dystrybucja momentu obrotowego”, wyjaśnia Peter Knauer. „Tylko gdy wszystkie systemy są idealnie zrównoważone, osiągamy typowe dla Audi wrażenia z jazdy”.
Kompleksowe zestrojenie auta: jak przeprowadzane są oceny?
Aby to osiągnąć, symulacje komputerowe i jazdy testowe dostarczają zarówno subiektywnych, jak i obiektywnych kryteriów oceny. Podstawowe wartości docelowe muszą zostać spełnione, ale nie każdy aspekt można zweryfikować wyłącznie za pomocą liczb: bierze się pod uwagę również niewymierne odczucia doświadczonych konstruktorów Audi, są one wręcz niezbędnym elementem.
Przykłady kryteriów oceny obejmują informację zwrotną z układu kierowniczego, wysiłek, jaki trzeba włożyć w prowadzenie w określonych sytuacjach drogowych, takich jak hamowanie z ABS z różnych prędkości i przy różnych współczynnikach tarcia – np. w warunkach aquaplaningu, oblodzenia i wysokiej przyczepności. Modele są również testowane na nierównych drogach z poprzecznymi i podłużnymi nierównościami, gdzie pojazd musi pozostać stabilny i wykazywać komfortowe zawieszenie i tłumienie. „Podczas jazdy po dużych nierównościach upewniamy się, że zawieszenie ma harmonijne działanie podczas rozciągania i kompresji,” wyjaśnia konstruktor Peter Knauer. „Nowe A6 wydaje się unosić nad drogą, szczególnie z komfortowym zawieszeniem pneumatycznym”.
Testy przy wysokich prędkościach i na torach również pomagają osiągnąć idealną równowagę między stabilnością a precyzją kierowania. Audi definiuje między innymi kontrolowane prowadzenie poprzez precyzyjne, przewidywalne wejście w zakręt. W sytuacjach zmiany obciążenia, A6 Avant zostało zaprojektowany tak, aby reagować bardziej komfortowo i mniej zwinnie niż model skupiający się wyłącznie na sportowym prowadzeniu, chociaż oba pojazdy muszą spełniać określone specyfikacje i wartości docelowe. Wreszcie, doskonała zwrotność pojazdu przy niskich prędkościach w ruchu miejskim i proste prowadzenie przy wysokich prędkościach na autostradach sprawiają, że A6 Avant jest łatwe w prowadzeniu.
Ważny czynnik: technologia MHEV plus
Aby zapewnić typowe dla Audi wrażenia z jazdy, wszystkie elementy muszą współdziałać harmonijnie. Zarządzanie pracą silnika i skrzyni biegów, a także systemy kontroli zawieszenia w nowym A6 Avant są precyzyjnie dostrojone, aby działały ze sobą idealnie. W kwestii konfiguracji, hybrydowy układ napędowy oferuje nowe możliwości i stawia nowe wyzwania. „Musieliśmy zrównoważyć komfort i spontaniczną responsywność napędu w możliwie największym stopniu”, mówi Steffen Zäpfel, konstruktor systemów napędowych i energetycznych w Audi. „Technologia MHEV plus umożliwia częściową jazdę elektryczną, zapewnia dodatkowy moment obrotowy, ale pozwala również pojazdowi na odzyskiwanie energii. Włączanie i wyłączanie generatora układu napędowego jest całkowicie niezauważalne dla kierowcy. Ale zauważy on bardziej spontaniczną i bezpośrednią reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia, co jest rezultatem dodatkowej mocy, przy zachowaniu tego samego poziomu trakcji”, wyjaśnia Steffen Zäpfel.
Podobnie jak w przypadku przyspieszania, podczas hamowania również stosowane są zaawansowane technologie współpracujące w inteligentny sposób – bez wiedzy kierowcy. System MHEV plus zasila akumulator energią elektryczną o mocy do 25 kW. Zintegrowany, zdolny do płynnego działania układ sterowania hamulcami zapewnia płynne dozowanie siły hamowania i najlepszą możliwą regenerację, w większości przypadków bez użycia hamulca ciernego. Uruchamiany jest on dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału hamulca. Od samego początku rozwój skupiał się na osiągnięciu doskonałej równowagi między systemami, aby zapewnić możliwie najwyższy poziom komfortu jazdy.
Konstruktorzy dokumentują wszystkie prace związane z dostrajaniem w formie wykresu radarowego – wzoru, który jest używany dla każdego modelu Audi. Ostatecznie, im bardziej zrównoważone i precyzyjne jest kalibrowanie zawieszenia i napędu względem siebie, tym bardziej kontrolowane i dynamiczne wrażenia z jazdy – zarówno w codziennej jeździe, jak i na granicy możliwości prowadzenia.
Zużycie paliwa i wartości emisji wymienionych powyżej modeli:
Audi A6 Avant TFSI 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 8,0–7,1; łączna emisja CO₂ w g/km: 181–161; klasa CO₂: G–F
Audi A6 Avant edition one TFSI 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 8,0–7,5; łączna emisja CO₂ w g/km: 181–169; klasa CO₂: G–F
Audi A6 Avant TFSI quattro 270 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 7,8–6,9; łączna emisja CO₂ w g/km: 178–156; klasa CO₂: G–F
Audi A6 Avant edition one TFSI quattro 270 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 7,8–7,3; łączna emisja CO₂ w g/km: 178–166; klasa CO₂: G–F
Audi A6 Avant TDI 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 5,7–5,0; łączna emisja CO₂ w g/km: 148–130; klasa CO₂: E–D
Audi A6 Avant edition one TDI 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 5,7–5,3; łączna emisja CO₂ w g/km: 148–139; klasa CO₂: E
Audi A6 Avant TDI quattro 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 5,9–5,1; łączna emisja CO₂ w g/km: 154–135; klasa CO₂: E–D
Audi A6 Avant edition one TDI quattro 150 kW Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 5,9–5,5; łączna emisja CO₂ w g/km: 155–145; klasa CO₂: E