Zupełnie nowy CLA: początek nowej ery samochodów Mercedes-Benz

·       Najinteligentniejszy i najefektywniejszy Mercedes-Benz w historii – pod znaną nazwą kryje się całkowicie nowy samochód

·       Przestronniejsze wnętrze, frunk w wersji elektrycznej, wysokiej próby materiały wykończeniowe oraz nieznany dotychczas poziom integracji z cyfrowym środowiskiem użytkownika przy wsparciu sztucznej inteligencji od Google i Microsoftu

·       Jednolitrowy samochód epoki elektromobilności: wyjątkowo niskie zużycie energii, imponujący zasięg, możliwość ładowania z mocą 320 kW

·       Nowy CLA będzie dostępny zarówno z ultrawydajnym napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym

·       Najinteligentniejszy i najefektywniejszy Mercedes-Benz w historii – pod znaną nazwą kryje się całkowicie nowy samochód

·       Przestronniejsze wnętrze, frunk w wersji elektrycznej, wysokiej próby materiały wykończeniowe oraz nieznany dotychczas poziom integracji z cyfrowym środowiskiem użytkownika przy wsparciu sztucznej inteligencji od Google i Microsoftu

·       Jednolitrowy samochód epoki elektromobilności: wyjątkowo niskie zużycie energii, imponujący zasięg, możliwość ładowania z mocą 320 kW

·       Nowy CLA będzie dostępny zarówno z ultrawydajnym napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym

             ·  Nowe CLA będzie można zobaczyć w dniach od 5 do 6 kwietnia przy ulicy Dobrej w Warszawie w Elektrowni Powiśle. 

Najnowsza generacja Mercedesa CLA otwiera zupełnie nowy, ekscytujący rozdział w historii Mercedes-Benz. To najinteligentniejszy i najefektywniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudował producent luksusowych aut ze Stuttgartu – pod znaną nazwą kryje się całkowicie nowa konstrukcja, która za sprawą licznych innowacji przynosi przełom w dziedzinach interakcji z użytkownikiem oraz efektywności. Model będzie dostępny zarówno z ultrawydajnym napędem elektrycznym – z technologią EQ, jak i zaawansowanym technicznie zespołem hybrydowym.  Zapraszamy do przeczytania najważniejszych informacji dotyczących nowego CLA.

Olśniewający design, więcej przestrzeni i najlepsza w swojej klasie aerodynamika – z Cd od 0,21

Dzięki swojej sylwetce fastbacka nowy CLA może pochwalić się wyjątkową aerodynamiką i efektywnością. Duży rozstaw osi (2790 milimetrów), krótkie nawisy i charakterystyczny tył w stylu GT zapewniają emocjonujące wrażenie atletycznej siły. Sportowe proporcje wzmacniają niskie oszklenie, długa maska z wyrazistymi przetłoczeniami i duże obręcze – o średnicy do 19 cali. Nowy CLA ma 4723 milimetry długości, co oznacza, że jest o około 4 centymetry dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 centymetrów, do 2790 milimetrów. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi, a podróżujący w obu rzędach siedzeń dysponują większą ilością przestrzeni nad głową.

CLA z technologią EQ to pierwszy nowoczesny Mercedes-Benz z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje on 101 l dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na zakupy lub przewody do ładowania. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 l.

Niski opór powietrza oznacza wysoką efektywność. Ze współczynnikiem oporu powietrza zaczynającym się od 0,21 w pełni elektryczny Mercedes-Benz CLA jest liderem w swoim segmencie. Różnice w zakresie gamy wersji są minimalne, częściowo ze względu na aerodynamiczne optymalizacje kół.

Osłona chłodnicy Mercedes-Benz w nowym CLA została zinterpretowana na nowo. Innowacyjny gwiezdny panel po raz pierwszy w seryjnym Mercedesie dysponuje pełnym podświetleniem, które łącznie obejmuje 142 indywidualnie animowane gwiazdy LED z efektem chromu, tworzące charakterystyczną sygnaturę. Jedną z niewielu wizualnych różnic cechujących warianty hybrydowe jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem Mercedes-Benz, standardowo otoczona światłowodem LED. W przypadku opcjonalnych reflektorów MULTIBEAM LED wzór świateł do jazdy dziennej przybiera kształt gwiazdy. Tym samym motywem wyróżniają się tylne światła. Ta kombinacja nadaje CLA niepowtarzalną wizualną tożsamość.

Mnóstwo światła w kabinie: standardowo montowany panoramiczny dach potęguje wrażenie przestronności. Jednoczęściowy, nieruchomy szklany panel nie ma środkowego wspornika i rozciąga się od ramy przedniej szyby aż do tyłu, dzięki czemu zapewnia podróżującym niespotykane wrażenia oraz więcej przestrzeni nad głowami. Izolowane termicznie bezpieczne szkło ze specjalnymi powłokami chroni przed oślepianiem i ciepłem.

Wnętrze: elementy high-tech, ekskluzywne kolory i innowacyjne okładziny

Wnętrze CLA oferuje wrażenie luksusu niespotykane w tej klasie pojazdów. Design skupia się na kilku elementach o wzornictwie typowym dla zaawansowanych technologii – high-tech. Naczelne miejsce zajmuje zestaw wyświetlaczy z 10,25-calowym panelem wskaźników oraz 14-calowym ekranem centralnym. Po rynkowej premierze jako opcja dostępny będzie MBUX Superscreen z dodatkowym 14-calowym wyświetlaczem dla pasażera z przodu. Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest konsola środkowa, która wydaje się unosić w powietrzu i podobnie jak w autach wyższych klas jest podzielona na dwa poziomy.

Atrakcyjny i wszechstronny wybór kolorów oraz materiałów podkreśla status Mercedes-Benz oraz zaangażowanie producenta w trendsetterski design. Lista opcji obejmuje nowe odcienie lakieru, w tym miętowy aqua, a także nowo opracowaną tapicerkę siedzeń z perłowym efektem, która łączy czerń z bielą. Do wyboru są elementy wykończenia z drewna o otwartych porach i szczotkowanego aluminium oraz dekoracyjna powierzchnia przypominająca papier – to nowość w branży motoryzacyjnej.

Aktualny na lata i zawsze gotowy na nowe funkcje: regularne bezprzewodowe aktualizacje

Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Czyni go to najinteligentniejszym Mercedesem w historii. Nowy system, wspomagany sztuczną inteligencją, umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Pozwala to na regularne bezprzewodowe aktualizacje najważniejszych funkcji, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy.

W drodze do hiperspersonalizowanego cyfrowego doświadczenia: czwarta generacja systemu MBUX

MB.OS wyznacza początek czwartej generacji MBUX. To pierwszy samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję (AI) zarówno od firmy Microsoft, jak i Google. Dzięki maksymalnej elastyczności pozwala harmonijnie integrować treści od zewnętrznych dostawców. Jednocześnie zachowuje typowy dla Mercedesa interfejs, zapewniając klientom znane wrażenia.

Superekran MBUX Superscreen jest zasilany przez najnowocześniejsze, wydajne układy scalone i grafikę w czasie rzeczywistym, którą zapewnia silnik gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana do indywidualnych preferencji klienta. Bardziej rozwinięta warstwa zerowa MBUX na centralnym ekranie pokazuje najważniejsze informacje, sugestie i – po raz pierwszy – ostatnio używane aplikacje.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nowy Wirtualny Asystent MBUX rewolucjonizuje relację między samochodem a kierowcą. Umożliwia on złożone, wieloetapowe dialogi – takie, jakie można prowadzić ze znajomym – i dysponuje pamięcią krótkotrwałą. Bazując na ChatGPT4o i wyszukiwaniu za pomocą Microsoft Bing, łączy zbiorową wiedzę internetu, a dzięki Google Gemini jest również biegły w pytaniach związanych z nawigacją. Wirtualny Asystent MBUX jest zawsze obecny w warstwie zerowej jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedesa. Podczas aktywnego dialogu rozpoznaje emocje i może odpowiednio reagować.

CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej: zdumiewająco niskie zużycie energii i duży zasięg

Ślad węglowy nowego, w pełni elektrycznego CLA w całym łańcuchu wartości w porównaniu z jego niezelektryfikowanym poprzednikiem został zmniejszony o 40%. Wyjątkowo niskie zużycie energii i imponujący zasięg na tle standardów w tym segmencie sprawiają, że CLA winduje elektromobilność w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Jako pierwsze na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,2–14,1 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP) oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,5–14,7 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP). Dysponując zasięgiem WLTP do 792 kilometrów, 272-konny CLA 250+ z technologią EQ oferuje wyjątkową w swojej klasie swobodę jazdy. CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jako wersja o wysokich osiągach jest pozycjonowany na szczycie oferty.

800-woltowa elektryczna architektura w połączeniu z nową generacją akumulatorów pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Zasięg CLA 250+ z technologią EQ w ciągu 10 minut ładowania (na bazie zasięgu WLTP) można zwiększyć nawet o 325 km. W przypadku wariantów CLA 250+ i CLA 350 4MATIC szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW.

Nowe, w pełni elektryczne warianty CLA 250+ i CLA 350 4MATIC są wyposażone w topową wersję akumulatorów litowo-jonowych o użytecznej pojemności 85 kWh. Ogniwa mają anody wykorzystujące mieszankę tlenku krzemu z grafitem. W porównaniu z poprzednią baterią z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii ogniw wzrosła nawet o 20%. W dalszym stopniu ograniczono tu zawartość kobaltu. Równocześnie nowa generacja akumulatorów w porównaniu z poprzednią reprezentuje około 30-procentowe zmniejszenie śladu węglowego na jedno ogniwo.

Przy głównym napędzie tylnej osi zastosowano dwubiegową przekładnię, która w każdej sytuacji łączy wysoką dynamikę z wzorową efektywnością. Pierwszy bieg umożliwia uzyskiwanie doskonałego przyspieszenia ze startu zatrzymanego oraz wysokiego uciągu, a także oferuje imponującą efektywność w ruchu miejskim. Drugi jest przeznaczony do dostarczania mocy przy szybkiej jeździe i wysokiej efektywności na autostradzie.

Elektryczny CLA jest pierwszym samochodem Mercedes-Benz wyposażonym w pompę ciepła powietrze-powietrze. Nie korzysta ona już z obiegu cieczy i jako model tzw. wieloźródłowy może wykorzystywać równolegle trzy źródła energii: ciepło odpadowe z elektrycznego układu napędowego, akumulatora, a także z powietrza otoczenia. Używając tego „darmowego” ciepła, pompa ciepła powietrze-powietrze przyczynia się do uzyskania wysokiej efektywności nowego CLA. Wymaga tylko około 1/3 energii elektrycznej, jakiej do uzyskania tej samej mocy potrzebowałoby porównywalne ogrzewanie pomocnicze.

Nowoczesna hybryda w trzech wersjach mocy pojawi się pod koniec roku

W pełni elektryczne warianty odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz. Tempo tej transformacji determinują jednak życzenia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Pod koniec roku nowy CLA pojawi się również jako hybryda z techniką 48 V, z silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję. Najnowocześniejszy silnik spalinowy hybrydowego CLA będzie początkowo oferowany w trzech wersjach mocy. Klienci otrzymają wybór: napęd na przednie koła lub na obie osie 4MATIC.

Silnik elektryczny, falownik oraz skrzynia biegów w hybrydowym CLA tworzą wysoce zintegrowany moduł. Jednostka elektryczna zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW, hybrydowe warianty mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym. Tak zwane żeglowanie jest możliwe przy prędkości do około 100 km/h. Szczególną cechą jest zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.

Nowe CLA będzie można zobaczyć w dniach od 5 do 6 kwietnia przy ulicy Dobrej w Warszawie w Elektrowni Powiśle. 

Podobne wpisy